Brněnské zastupitelstvo se na svém posledním zasedání rozhodlo poslat část financí, které získalo z výtěžku loterií, do sportovní činnosti. To je jistě krok správným směrem a naplnění myšlenky, která stála i za změnou loterijního zákona. Předpokládalo se tehdy, že obce umí rozdělit tyto finanční prostředky lépe než loterijní společnosti, které často posílaly a letos naposledy posílají malé domů a financovaly příbuzná občanská sdružení a společnosti.
A jak si s tím poradili v Brně. Brněnští zastupitelé rozdělili finanční prostředky na 2 části. První část je věnována na vrcholový sport, druhá část na sport rekreační. Celkem 43 milionů poslali do vrcholového sportu, z toho přes 28 milionů směřovalo do podnikatelských subjektů, především do prvoligového fotbalu a hokeje. Na nevýkonnostní sport zbylo tentokrát jen 8 milionů.
Podpora sportu je vždy podporována dvěma různými argumenty:
- Sport je podporován jako prevence, rozumné využití volného času zvláště mládeže,
- Reprezentace města či regionu a vzor pro ostatní sportovce
Osobně si myslím, že stát i město by mělo podporovat především aktivity podle prvního bodu. Sport má v tomto případě kladný dopad na společnost a navíc sport pro všechny tuto podporu skutečně podporuje. Podpora sport na základě druhého argumentu je daleko více sporná. Mnohé studie sice dokazují kladný přínos sportovních klubů pro prestiž i ekonomiku měst a regionů. Existuje ale také mnoho dalších průzkumů, které tato data zpochybňují. Více než polovina prostředků navíc směřuje do soukromých společností, jejichž cílem ze zákona je vytvářet zisk. O tom svědčí i skutečnost, že jedním z kritérií při rozdělování byla výše rozpočtu jednotlivých sportovních klubů. Je rozpočet klubu skutečně lepším ukazatelem než počet sportovců a prosportovaných hodin?
A perlička na konec: Není náhodou třeba primátor jako člena představenstva Kometa Group Brno a.s. (dotace 9 220 000) ve střetu zájmů? (podjatost nenahlásil).
Komentáře jsou zakázány.