Český fotbal: sport nebo jen řízená reality show?

Současná korupční aféra, bublající pod pokličkou českého fotbalu, jasně ukazuje jedno z hlavních rizik současného vrcholového sportu. Poslední velká aféra proběhla v roce 2004, ale zdá se, že se mnohé nezměnilo. Osobně si myslím, že tlak na čistotu sportu musí dnes vynaložit především ti, kteří dodávají sportu peníze, tedy média, sponzoři, fanoušci ale i veřejný sektor. V České republice se ale zdá, že minulé aféry neměly příliš velký dopad na chování těchto subjektů.

Sport se stává stále větším a větším průmyslem a firmy se logicky snaží této situace využít a kapitalizovat ji. Úspěch komerčních sportovních aktivit je dán především jeho nepředvídatelností a nejistotou, jak zápas dopadne.

Co se ale stane, když tato nejistota a nepředvídatelnost zmizí? V posledních letech jsme byli svědky mnoha negativních jevů ve světe sportu, které nás o nejistotu obírají: podvody, nekalé sázky, doping. Zdálo by se, že tato skutečnost bude vadit fanouškům, divákům i těm, kteří sport financují (tedy sponzorů, ale třeba i veřejným institucím).

Korupce ve sportu není určitě novým fenoménem. Již na olympijských hrách v roce 388 před Kristem uplatil Eupolos ze Soluně své soupeře na turnaji, aby mu dovolili vyhrát zlatou medaili. V novodobé historii můžeme najít desítky a stovky případů, sportovní business však roste dál.

Ano, německá T-Mobile zrušila po skandálech v roce 2007 na Tour de France svůj cyklistický tým. Její místo ale nahradili jiní a jede se dál. Německé televize přestaly v roce 2007 vysílat, ale v dalších letech pokračovaly ve vysílání dál. Sledovanost české fotbalové ligy po skandálu v roce 2004 kráce klesala, ale později se vrátila zpět na původní čísla.

Vysvětlení mohou být různá. Jedním z nich je skutečnost, že diváci vnímají korupci jako hotovou věc a sportovní utkání jsou pro ně jakousi show, která je podobná jiným televizním pořadům. Co na tom, že je předem výsledek dán? Pokud to já nevím, tak pro mě zůstává i tak výsledek překvapením.

Myslím, že i stát, kraj i obce mají možnost a dokonce povinnost svým chováním a svojí dotační politikou tyto problémy eliminovat. Tuzemské kraje a radnice často dotují velkými částkami právě profesionální sportovní kluby a považují jejich přítomnost za pozitivní reklamní přínos pro region. Budou veřejné instituce reagovat, když tento reklamní přínos přestane být pozitivním?

Občanské sdružení Sport+, kterého jsem členem, si dalo za úkol tuto problematiku sledovat a na problémy ve sportu upozorňovat. Na stránkách Sport+ najdete i podrobnější verzi tohoto článku.

 

Komentáře jsou zakázány.